Peperkoekenhuisje's Blog

mijn eigen droomkasteel! 02/10/2015

Filed under: berichten — juf Mieke @ 09:22

Nadenkertje:

Willen we onze kinderen opvoeden tot  robotjes die enkel maar slaafs kunnen uitvoeren want anderen voor hen bedacht hebben of willen we kinderen OOK opvoeden tot volwassenen die durven ZELF initiatief nemen, durven ondernemen, zich DURVEN uiten, creatief ideeën kunnen bedenken, kunnen nadenken, een eigen mening hebben?

Waar zou de wereld van vandaag en morgen het meeste nood aan hebben?

Iets kunnen namaken heeft zeker ook zijn waarde en oefent ook weer heel andere vaardigheden!

Maar wanneer we kleuters een variatie aan materialen aanbieden  en ze vrij laten dan krijgen ze zo ontzettend veel leerkansen:

  • Ze leren nadenken over wat ze ZELF mooi vinden, los van de juf, los van de anderen, leren en eigen mening, eigen persoonlijkheid vormen.
  • Creativiteit/ technisch inzicht aanwakkeren: hoe maak ik een tafel? Met welke materialen maak ik een trap? Hoe maak ik een ophaalbrug die echt kan worden opgehaald en neergelaten?
  • Ze leren kiezen voor originaliteit, leren “out of the box” denken, in een wereld vol voorgekauwde eenheidsworst.
  • Ze leren oplossingen bedenken voor problemen, leren technische vaardigheden . Bv oei, de rol blijft niet hangen aan het karton, wat kan ik gebruiken om het wel stevig te bevestigen? Lijm? Nietjes? Tape? IJzerdraad?
  • Ze leren omgaan met frustraties: lukken en mislukken, vallen en opstaan, falen en opnieuw beginnen… .
  • Ze leren plannen maken: wat wil ik maken? Hoe wil ik dat maken? Wat heb ik nodig ? Wat ga ik eerst doen? Wat moet ik nu doen? Hoe ga ik morgen verder werken?
  • Ze leren zichzelf kritisch te evalueren: heb ik dat goed gedaan? Wat kan er beter? Waar ben ik trots op?
  • Ze leren begrippen en leren op een speelse manier meten: vb de trap die ik maak is te lang, te kort, even lang als, precies lang genoeg,… .
  • Ze leren zichzelf een beetje kennen: wat kan ik al goed, wat kan ik oefenen? Wat doe ik graag, wat vind ik minder leuk?
  • Ze leren hulp vragen: de juf helpt hen nadenken: wat kan ik eigenlijk al zelf? Waar kan de juf bij helpen?
  • Ze leren verschillende materialen kennen en hun mogelijkheden en beperkingen: hout kan ik vasttimmeren? Kan ik nagelen in kunststof? Textiel is soepel en vervormbaar maar knipt niet zo makkelijk? Papier kan ik knippen, maar scheurt ook snel? Lukt dat met karton beter? Steen en metaal is hard?
  • Ze leren zich beeldend uitdrukken, de mogelijkheden van beeldtaal ontdekken… .

Proficiat flinke kleuters! Ik heb ervan genoten jullie zo BETROKKEN bezig te zien! Ik heb ervan genoten jullie te zien ‘groeien’ in  inzicht, creativiteit en vaardigheden!

Wees maar TROTS op jullie kasteel ! Ik ben alvast reuze FIER op jullie!

 

Geef een reactie

